Podaktivitu 1.3. Vytvorenie pilotných rodinných poradní (príprava podmienok) implementuje Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.
(pričom odborní zamestnanci rodinnej poradne 01/2022 – 12/2023);
Cieľom budovania rodinných poradní je rozšírenie/zabezpečenie, podpora a zvýšenie dostupnosti odbornej pomoci poskytovaných služieb v oblasti podpory a rozvoja duševného zdravia pre rodiny a jednotlivých členov rodín.
Rodinná poradňa je určená pre osobnostný rozvoj, rozvoj interpersonálnych zručností, udržanie/podporu duševného zdravia, rodín a ich jednotlivých členov využitím psychologických a iných odborných postupov a metód.
Rodinná poradňa je bezpečným a dostupným miestom pre každého občana (klienta), ktorý sa cíti nekomfortne v dôsledku osobnostného, sociálneho a spoločenského rozpoloženia a miestom kde mu bude ponúknutá kvalifikovaná odborná pomoc prvého kontaktu, orientácia v jeho aktuálnej situácii, aktivácia vnútorných i medziľudských zdrojov a hľadanie indikovanej inštitucionálnej pomoci, podaná analýza pre možné riešenie danej situácie či problému s možnosťami riešenia priamo na mieste alebo s odporúčaniami návštevy ďalších inštitúcií, v prípade potreby s vhodnými prvkami motivácie a povzbudenia k zmene. Poskytované služby pre občana budú dosahovať najvyšší odborný a etický štandard zúčastnených profesií, za psychológiu najmä: kompetencia, vzťah dôvery – získanie súhlasu, ochrana záujmov klienta, osobné správanie a kolegiálnosť, zachovanie nezávislosti, nestrannosti a mlčanlivosti.
K termínu 11. 04. 2022 boli vytvorené poradne v Trnave, Nových Zámkoch, Žiline a v Košiciach a zamestnanci rodinných poradní začali od tohto termínu prijímať prvých klientov.
Otvorenie rodinnej poradne v Humennom je naplánované v II. kvartáli 2022.
Odborné činnosti v každej rodinnej poradni majú poskytovať:
Metodické činnosti (prípadne profesijný rozvoj) súvisiace s výkonom činnosti odborných zamestnancov rodinných poradní a pravidelnú supervíziu zamestnancov rodinných poradní budú zabezpečovať príslušní manažéri metodického riadenia (2 zamestnanci).
Pri prijatí klienta a pri poskytovanom poradenstve bude dodržaná maximálna anonymita a mlčanlivosť okrem situácií, pri ktorých existuje všeobecná oznamovacia povinnosť v zmysle platnej legislatívy (zákon č. 199/1994 o psychologickej činnosti a Slovenskej komore psychológov, a pod.). Klienti prichádzajúci do poradne na základe dohody o spolupráci (súčinnosti) s inými inštitúciami (tretia strana kontraktu) budú pri uzatváraní kontraktu poučení a súhlasní o sprostredkovaní informácií a o rozsahu sprostredkovaných informácií tretej strane kontraktu.
Vzdelávanie zamestnancov prebieha v dvoch moduloch. Prvý modul je zameraný na základné vzdelávanie a druhý modul rieši špecializovanú oblasť. V súčasnosti sa zamestnanci vzdelávajú v základných moduloch.