Koronavírus spôsobujúci ochorenie COVID-19 predstavuje nový kmeň vírusu, ktorý u ľudí nebol doposiaľ známy. Ochorenie patrí medzi kvapôčkové infekcie. Nový koronavírus (na začiatku označovaný ako nCoV-2019) má názov SARS-CoV-2 a choroba, ktorú spôsobuje, má názov COVID-19 (z anglického názvu COrona VIrus Disease 2019). Je príbuzný vírusom známym z nedávnej histórie, t. j. SARS-koronavírus (z roku 2002) a MERS-koronavírus (2012). Najväčšia hrozba nového SARS-CoV-2 spočíva v tom, že sa šíri vzdušnou cestou (kvapôčkovou nákazou) a že ho môžu prenášať aj také infikované osoby, ktoré nemajú žiadne alebo len veľmi mierne vonkajšie prejavy ochorenia. Diagnostika je laboratórna. Účinná terapia zatiaľ nie je známa. Liečba je spravidla symptomatická.
Ako teda postupovať tak, aby bolo zdravie zamestnancov a ich rodín chránené a na druhej strane podnikateľské aktivity zamestnávateľov zvládli túto záťažovú situáciu čo najlepšie?
Starostlivosť o bezpečnosť a zdravie zamestnancov pri práci je jednou zo základných povinností zamestnávateľa upravených v Zákonníku práce. V spojení s osobitnou právnou úpravou obsiahnutou hlavne v zákone NR SR č. 124/2006 Z.z. o BOZP je zamestnávateľ povinný prijať systém opatrení zaisťujúcich bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, zachovanie zdravia a pracovnej schopnosti zamestnanca. V rámci týchto opatrení je zamestnávateľ povinný sústavne monitorovať situáciu a priebežne informovať zamestnancov o hygienických zásadách vedúcich k zníženiu prenosu nákazy, opatreniach, ktoré je potrebné prijať pri cestovaní do/alebo po návrate z rizikových oblastí, opatreniach pri výskyte príznakov ochorenia. Plánované opatrenia je potrebné komunikovať a návrhy prerokovať i so zástupcami odborových organizácii, resp. zástupcami zamestnancov a BOZP špecialistami.
Na pracoviskách, kde dochádza k väčšej koncentrácii ľudí (zamestnancov, návštevníkov, doručovateľov, zásobovanie, údržba a pod.), je dôležité zabezpečiť účinné opatrenia, aby sa prenosu ochorenia COVID-19 zabránilo. Pre zamestnávateľov je to v súčasnom období prvoradá, nielen morálna, ale aj legislatívna povinnosť. Okrem dodržiavania všeobecných preventívnych opatrení, ktoré vydal Hlavný hygienik SR na začiatku šírenia koronavírusu, je potrebné vykonať na pracoviskách aj ďalšie opatrenia.
Všeobecné preventívne opatrenia na zabránenie šírenia ochorenia
Uvedené opatrenia platia všeobecne, tak pre občanov, ako aj pre zamestnancov.
Odporúčania pre zabezpečenie opatrení na pracoviskách u zamestnávateľov
Úspech pri predchádzaní ochoreniu COVID-19 závisí najmä od dostatočnej, presnej a pravdivej informovanosti zamestnancov, preto sa odporúča najmä:
Pre zamestnancov je potrebné zabezpečiť dostatočné množstvo osobných ochranných pracovných prostriedkov OOPP (rúška, masky, respirátory, rukavice, prípadne okuliare a štíty v závislosti od vykonávanej práce) a dezinfekčných prostriedkov. Preventívne je vhodné zabezpečiť zvýšenú dezinfekciu priestorov, najmä kľučiek, pracovných povrchov, pomôcok a pod., prípadne zabezpečiť zásadu otvorených dverí (otvoriť dvere, kde je to možné, aby zamestnanci mohli voľne prechádzať a nemuseli chytať kľučky. Zamestnancom, ktorí pri výkone svojej práce vykonávanej na pracovisku zamestnávateľa, nie sú priamo vystavení pôsobeniu tohto biologického faktora, zamestnávateľ poskytuje ochranné prostriedky v zmysle usmernení hlavného hygienika SR. Poskytnutie a používanie týchto ochranných prostriedkov kontrolujú regionálne úrady verejného zdravotníctva.
Ak je na pracovisku potrebné vykonávať porady, školenia a pod., odporúčame nahradiť osobný kontakt realizáciou dištančnou formou (prostredníctvom techniky, e-learningovými školeniami a pod.) Ak to nie je možné zabezpečiť, tak sa odporúča splniť nasledovné podmienky:
Vstupné brány a recepcie sú zároveň vstupnými bránami šírenia vírusu, stretáva sa tu veľké množstvo ľudí a nie je celkom možné dosiahnuť ich izoláciu. Aj tu platia niektoré odporúčania:
Pri vstupe zamestnancov na pracovisko:
Pri vstupe do budovy/areálu sa odporúča zabezpečiť meranie teploty – ak je teplota zvýšená (nad 37° C) je potrebná izolácia zamestnanca a opakovane odmerať teplotu po 5 -10 – 15 minútach, ak teplota bude stúpať, je potrebné zamestnanca poslať domov do domácej izolácie a poučiť ho, aby kontaktoval svojho ošetrujúceho lekára a následne vás informoval o postupe, aký zvolil jeho všeobecný lekár. Viaceré veľké podniky zabezpečujú meranie teploty bezkontaktným teplomerom, ale aj s využitím termovíznych kamier, ktoré zachýtia viac prechádzajúcich zamestnancov naraz. Presnosť detekcie teploty kamery – niektorí výrobcovia tvrdia, že dosahujú presnosť s odchýlkou 0,3° C, iní majú deklarovanú spoľahlivosť na úrovni 0,5º C až 1º C a viac.
Upozornenia:
Pri vstupe na pracovisko – cudzie osoby (návštevníci, klienti a pod.):
Čo robiť, ak sa u zamestnanca počas pobytu na pracovisku vyskytnú príznaky ochorenia (napr. náhle sa mu zvýši teplota, bude cítiť slabosť, bolesti hlavy, svalov, záchvaty kašľa a pod.)?
V prípade podozrenia, že niektorý zo zamestnancov môže byť nakazený koronavírusom (osoba má príznaky podobné ochoreniu: kašeľ, horúčka, sťažené dýchanie, bolesť hlavy, kĺbov, svalov, prípadne hrdla…), je potrebné postupovať nasledovne:
Každý, kto je v kontakte s podozrivým z infekcie koronovavírusom, musí mať nasadené OOPP!!!
V prípade potvrdenia ochorenia COVID-19 na pracovisku u zamestnanca je potrebné postupovať nasledovne:
Zároveň je potrebné dodržiavať na prevádzke všeobecné preventívne opatrenia na zabránenie šírenia kvapôčkovým nákazám uvedené v úvode tohto dokumentu. Po ukončení domácej izolácie v súvislosti s koronavírusom odporúčame zamestnanca pri nástupe do práce informovať o všeobecných preventívnych opatreniach a špecifických opatreniach vykonávaných zamestnávateľom. Zamestnanec by mal aj naďalej sledovať svoj zdravotný stav (rovnako ako aj ostatní zamestnanci v rámci prevencie) a v prípade výskytu prejavov ochorenia ostať doma a kontaktovať svojho ošetrujúceho lekára a svojho zamestnávateľa.
Optimizmus, dobrá nálada, prevencia
Zachovajte chladnú hlavu. Stres alebo panika ničomu nepomôžu, ale môžu situáciu značne zhoršiť! Ako benefit v týchto chvíľach môžete zamestnancom poskytovať vitamínové doplnky, napr. nákup potravín, aby po práci sami nemuseli ísť na nákup. Je na nás všetkých, ako túto kritickú situáciu na našich pracoviskách i v civilnom živote zvládneme.
Užitočné kontakty a linky
Infolinka národného centra zdravotníckych informácií: 0800 221 234
e-mail: novykoronavirus@uvzsr.sk
Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky – 0917 222 682, novykoronavirus@uvzsr.sk
Kontakty na ministerstvá a inštitúcie
Spracovala: RNDr. Miroslava Kordošová, PhD.
Foto: unsplash.com